{ "title": "Zekat", "image": "https://www.zekat.gen.tr/images/zekat.jpg", "date": "19.01.2024 23:20:49", "author": "Sakine Çankaya", "article": [ { "article": "Zekât, dini bir terim olan zekât belirli malın bir kısmının Allah rızası için zekât alabilecek kişilere verilmesidir. Sözlük anlamı ise çoğalma, temizlik, bereket, iyi haldir. İslam'ın 5 temel şartlarından olan zekât kişinin malı ve maddiyatı ile ilgili bir ibadettir. Zekâtı veren kişi cimrilikten, günahtan korunup malındaki bereket artar. Zekât hicretin 2. Yılında ramazan ayının sonunda farz kılındığı bildirilmiştir. Toplumdaki zengin fakir gibi ekonomik değerlerin arasındaki farkın ortadan kalkması fakire yardım etmek gibi bir fonksiyonu vardır. Zekâtın, belirli bir maddi varlığı olan her Müslümanın vermesi gerektiği ayet ve hadisler le sabittir. Bu nedenledir ki zekât farz ibadetlerden bir tanesidir. Yani kişinin Müslüman olması ve hükümlerdeki zenginliğe ulaşmış olması ile zekât verme şartı gerçekleşmiş olur.

Zekât verilmesi için mal miktarının minimum tutarı şöyledir
Topraktan elde edilen mahsuller, madenler, defineler için yıl şartı aranmaz. Hemen ödenmeleri gerekir. Elde bulunan nisap miktarından fazla olan mal borç karşılığı olmamalıdır. Yani kişinin malı var fakat bu malına karşılık borcu da var ise bu kişiye zekât düşmez.

Zekâtın şartları, ödenme zamanı ve kimlere verileceği, hangi mallardan ne kadar verileceği ayrıca ayet ve hadisler le belirlenmiştir. Zekâtın şartları başta niyettir. Yani kişi zekât verirken o malın zekâtını verdiğini niyet etmesi gerekir. Daha sonra temliktir ki bu da zekât verilen kişinin zekâtı mülkiyetine geçirmesidir. Mesela fakir kişiye bir mal, eşya ve benzeri bir şeyler almak zekât yerine geçmez. Burada zekât mal veya eşya alınması için verilen paradır.

Zekâtın ödenme zamanı da yoktur. Bir gelirin üzerinden 1 yıl geçmesi ile zekât verme zamanı gelmiş olur. Makul bir zaman içerisinde yapılmalıdır. Genelde Ramazan ayı içerinde verilir.

Zekât fakir, hiçbir malı mülkü olmayan, asli ihtiyacı olan evi olsa da geliri ailesinin ihtiyaçlarını karşılamayan, nisap miktarından az malı olan kişilerde zekât verilebilecek kişiler olarak kabul edilmiştir. Zekât vermek düşmeyen kişiler ise anne, baba, eş, çocuk, dede, nene, torun gibi birinci derece akrabalık bağı olanlara. Gayrı Müslimlere, zenginlere ve Hz. Peygamber soyundan gelenlere zekât vermek uygun değildir.

Kaybolan çalınan malların ve eşyaların zekâtı yoktur. Binek olarak ve iş için kullanılan hayvanlar, kişinin yaşamak için oturduğu evi, ev eşyaları, mesleki olarak kullandığı alet ve edevatlar zekâta tabi değildir. Hz. Peygamber soyundan gelenlere zekât vermek de yasaklanmıştır. Zekât verilen malların iyi ve kullanılır durumda olması gerekmektedir. Zekât verilecek kişiler iyi araştırılıp verilmelidir.
" } ] }